• Als je bij mijn praktijk in zorg komt wordt dit vanuit je basisverzekering mogelijk (deels) vergoed, afhankelijk van welke zorgverzekering en polis je hebt.

    Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vergoeding vanuit de basisverzekering:

    • Je hebt een verwijzing van de huisarts voor Generalistische Basis GGZ.

    • De datum op de verwijsbrief dient vóór het eerste consult te zijn en in de verwijsbrief dient te staan dat er een vermoeden is van een psychische stoornis.

    • Tijdens de intake blijken er voldoende aanwijzingen te zijn voor het stellen van een diagnose (DSM 5 classificatie) die onder de verzekerde zorg valt. Voorbeelden van diagnoses die niet onder de verzekerde zorg vallen zijn relatieproblemen, aanpassingsstoornissen, enkelvoudige fobieën en slaapstoornissen. Mocht uit de intake blijken dat de klachten waar jij last van hebt, niet in aanmerking komen voor verzekerde zorg vanuit de basisverzekering, dan is het nog steeds mogelijk om een behandeltraject op te starten maar dan dienen de kosten zelf betaald te worden.

    Hoeveel je vergoed krijgt is afhankelijk van je zorgverzekeraar en van de polisvorm (Restitutie/Natura-polis) die je hebt afgesloten. Het wettelijk eigen risico (385,- of hoger indien je daarvoor hebt gekozen) wordt eerst aangesproken voordat er een vergoeding plaats zal vinden. Je hoeft je niet aanvullend te verzekeren voor geestelijke gezondheidszorg.

    In 2025 heb ik contracten afgesloten met de volgende zorgverzekeraars:

    • VGZ

    • UnitedConsumers

    • Univé Zorg

    • Zekur

    • UMC zorgverzekering

    • IZA

    • IZZ zorgverzekering door VGZ

    • Zorgzaam

    • DSW

    • Stad Holland

    • ASR

    Ben je verzekerd bij 1 van bovenstaande zorgverzekeraars, dan krijg je de zorg in 2025 bij mij volledig vergoed.
    Heb je een andere verzekeraar, dan is het vergoedingspercentage afhankelijk van je polis. Deze percentages liggen tussen de 52 tot 76 procent.

    Ik hanteer in mijn praktijk de tarieven die zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA). De meest voorkomende tarieven zijn als volgt:
    Intake gesprek 60 min. : €190,88
    Behandelgesprek 45 min.: €142,29
    Behandelgesprek 60 min.: €168,94

    Het tarief voor onverzekerde zorg (niet-basispakketzorg consult) is €138,15 per gesprek.

    Meestal plannen we 1 intake gesprek en zijn de overige gesprekken behandelconsulten. Afhankelijk van de aard en ernst van je klachten zijn dit meestal tussen de 5 en 15 gesprekken.
    Informeer zelf vooraf bij je zorgverzekeraar welk percentage van het door mij gehanteerde NZA tarief vergoed wordt vanuit jouw polis, zodat je weet wat voor jou de kosten kunnen zijn.

    Let op! Zorgverzekeraars zeggen vaak (een percentage van) het ‘marktconforme tarief’ of het ‘gemiddelde gecontracteerde tarief’ te vergoeden. Zij bedoelen dan meestal niet het NZA tarief maar een lager tarief dat zij hanteren. Vraag je zorgverzekeraar daarom naar het exacte bedrag dat zij gaan vergoeden (of het percentage van NZA-tarieven).

    Mocht je zelf al een idee willen hebben hoe hoog het vergoedingspercentage van jouw verzekeraar is, dan raad ik je aan op de volgende website te kijken: https://contractvrijepsycholoog.nl/vergoedingen-2025/

    Tip! Werkgeversbijdrage: bij een groot aantal bedrijven is er budget voor studie en opleiding als ook voor persoonlijke ontwikkeling, coaching of werkbegeleiding van hun werknemers. Werkgevers zijn vaak bereid om te investeren in jouw vitaliteit en je functioneren. Informeer daarom naar de mogelijkheden om de eigen bijdrage van je behandeling door de werkgever (deels) te laten vergoeden.

  • Actuele wachttijden (laatste update 01-05-2025)

    Aanmeldwachttijd (tijd tussen aanmelding en intakegesprek): 4 weken

    Behandelwachttijd(tijd tussen intake en start behandeling): 2 weken

  • Goed om te weten voordat je je aanmeldt is dat ik enkel op dinsdagen (9:00 - 17:00) en om de week op woensdagochtend (9:00-12:00) werkzaam ben in de praktijk.

    Het adres van de praktijk is Linde 16-2 in Sittard en is gevestigd in het gebouw van 'Gezondheidscentrum de Linde'. Er zijn gratis parkeerplekken voor de deur. Als er geen plek is, is er de mogelijkheid om te parkeren in de 2 parkeergarages tegenover de praktijk (de Oda parking of de Ligne parking).
    De praktijk bevindt zich op de eerste verdieping en is enkel bereikbaar per trap. Mocht dit een probleem zijn, neem dan even contact op, dan zoeken we naar een oplossing.

    De praktijk is beperkt telefonisch bereikbaar. Voor algemene vragen of een terugbelverzoek kun je het beste het contactformulier invullen.

  • Het verzetten of annuleren van afspraken is uiteraard mogelijk, dit kan telefonisch (06 20961433) of per e-mail. Ik wil je vragen dit tijdig (minimaal 24 uur van te voren) te doen, zodat ik het vrijgekomen tijdstip kan invullen met een andere afspraak. Als je zonder afmelding niet naar een afspraak komt, wordt 50% van de consultprijs bij jou in rekening gebracht (dit kun je niet indienen bij je zorgverzekeraar).

  • Kwaliteit
    Een GZ-psycholoog is een door de overheid ingestelde, beschermde titel. Je mag deze titel alleen voeren als je geregistreerd bent via de wet BIG (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en aan bepaalde eisen voldoet op het gebied van vakkennis en vaardigheden. Ook betekent het dat GZ-psychologen onder het wettelijk tuchtrecht vallen. Mijn BIG registratienummer is: 59918100025. Ook heb ik een goedgekeurd kwaliteitsstatuut. Deze kun je hier downloaden.

    Privacy
    Persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie kun je mijn volledige privacyverklaring hier raadplegen.

    Klachten
    Ik doe mijn werk als psycholoog graag en handel naar eer en geweten. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent met de behandeling of de gang van zaken eromheen. Ik vind het belangrijk dit te weten en jou serieus te nemen, en wil je vragen onvrede met mij te bespreken zodat we op zoek kunnen gaan naar een manier om hier samen uit te komen. Mocht het niet lukken er samen uit te komen en voel je je onvoldoende gehoord in je klacht, dan kun je een beroep doen op een onafhankelijk klachtfunctionaris. Ik ben aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van P3NL. Hier kun je meer informatie vinden over de vervolgstappen die je in dat geval kunt zetten.

Praktische zaken